Titratieapparatuur in het onderwijs
Wie stond eigenlijk aan de wieg van titratie-instrumenten? De uitvinder van titratieapparatuur is niet helemaal bekend. Wat we wél weten, is dat de 19e-eeuwse Duitse chemicus Karl Friedrich Mohr titratietechnieken naar een nieuw niveau tilde. En hier hebben we tot op de dag van vandaag profijt van. Ook in het onderwijs, waar titratietechnieken vooral geleerd worden bij praktijklessen
biologie in middelbaar onderwijs (bijvoorbeeld het uitvoeren van proefjes met zuur-base-reacties). En bij praktijklessen chemie op het hoger onderwijs, richting
scheikunde of geneeskunde.
Wat is het verschil tussen pipetteren en titreren?
Pipetteren of titreren, is er wel een verschil tussen die 2 termen? Ja, ondanks dat ze soms verward worden, is er zeker een verschil.
Pipetteren gaat om het exact afmeten en overbrengen van een vastgestelde hoeveelheid vloeistof van het ene naar het andere (reactie)vat. Hiervoor gebruik je een pipet, en dat kunnen allerlei soorten
pipetten zijn.
Titreren betekent het geleidelijk toevoegen van een reagens aan een vloeistof tot het zogeheten equivalentiepunt bereikt is. Op dit punt is de reactie voltooid, en daarmee de concentratie van de oplossing bekend. Hiervoor gebruik je een titrator, automatische pipet of een (elektronische) opstelling met een
buret.
Titratie-instrumenten kopen bij VOS instrumenten
Wil je titratietechnieken opnemen in je praktijkles? Dan zit je goed bij VOS instrumenten. In onze webshop kun je allerlei titratie-instrumenten kopen. Kies uit titratoren of een uiteenlopend assortiment automatische pipetten, in verschillende volumebereiken. Zo leren je studenten bijvoorbeeld:
- Nauwkeurige meettechnieken zelf uitvoeren.
- Titratiecurves interpreteren en equivalentiepunten herkennen.
- Het juist opzetten van een titratieproef waarin chemische reacties plaatsvinden.
Heb je vragen over onze titratie-instrumenten? Kunnen we je helpen met persoonlijk advies? Laat het ons weten via mail, telefoon of ons
contactformulier. We staan voor je klaar!